Saturday 14 January 2012

Gay Adalah Hak!

Yes. Makin hari, makin saban tentang isu ini. Cerita pasal pemimpin tertinggi negara diheret ke mahkamah kerana isu ini juga sedikit sebanyak meletakkan isu lesbian, gay, bisexual dan transexual (LGBT) sebagai satu isu dalam negara.

Apa isunya? Ya, melalak mereka mengatakan mereka punya hak untuk dilayan sama rata. Ah. Dah banyak kali sebenarnya aku bercakap pasal ini, tapi, entahlah. Tak ada orang nak dengar. Cerita dahulu kala tentang kaum Nabi Lut, dan cerita cerita negara Pompey seperti diambil sebagai dongeng oleh mereka, padahal, agama agama langit, rata rata menceritakan perkara yang sama. Dalam Yahudi, Kristian, dan Islam terutama, semua ada ceritakan. Adakah golongan ini mempertikai cerita yang Tuhan beri? Yang para rasul beri? Yang kitab kita ceritakan?

Ok, mereka akan kata, ini salah Tuhan kerana meletakkan diri mereka dalam badan yang salah. Mereka rasa mereka adalah perempuan yang berada dalam badan lelaki, atau sebaliknya. Sebenarnya, kerana Tuhan menyayangi merekalah maka dijadikan sedemikian rupa. Memang ada kelompok orang yang merasakan mereka mempunyai jiwa yang berlawanan. Itu adalah ujian yang Tuhan ingin tunjuk dan melihat, adakah mereka lebih mempercayai Tuhan, atau lebih mempercayai naluri hati. Kerana jika mereka mepercayai Tuhan sepenuhnya, maka mereka akan terima seadanya diri mereka dan cuba untuk mempelajari hidup sebagai lelaki.

Aku nampak, most of them are tend to be the opposite, first of all, is because how they dibesarkan oleh keluarga, dan siapa kelompok rakan mereka. They are tend to friend with their own kind! No wonder mereka menjadi lebih galak untuk menjadi one. Haih.

Ok ok. Hak. Mereka bercakap tentang ini adalah hak asasi dan kebebasan mereka. Hak mereka untuk mencintai dan dicintai dan main songsang. Fine. Tapi, tanya mereka sendiri. Adakah mereka sudah memenuhi hak mereka? Hak terhadap negara, dan fitrah manusia sendiri? Hak kepada Tuhan, memang tak perlu cerita lah.

Mana hak mereka untuk menjaga nama baik negara dan disegani? Mana hak mereka untuk menjaga santun dan adab umat Melayu yang terkenal di seluruh dunia? Mana hak mereka kepada fitrah mereka sendiri untuk menjadi pasangan kepada lelaki dan wanita? Penuhi hak ini dahulu, dan hak hak kepada manusia lain, baru kita buka buku untuk bercerita tentang hak mereka untuk menyontot. Damn I'm using a bad language. Ah. Sorry. See? This is a right for them to not being abused by bad language, and I'm apologizing. (Ok, it's obvious I'm purposely use it right?)

Kadang kadang, kita mungkin tak tahu sampai mana batas kita tentang hak ini, tapi ingat, kita dilahirkan ke dunia oleh Sang Pencipta. Sehingga kita selesai menyempurnakan hak kepada-Nya, or at least completing some of it, then only kita boleh melalak tentang diri kita. Dunia juga lebih dahulu muncul sebelum kita. Kita juga ada tanggungjawab kepada dunia, dan kepada generasi dahulu dan anak anak kita. In another word, yeah, you do not love this world by your own, so, don't be selfish. Thank you.

3 comments:

  1. ku de gak mmber cm n prangaiye..bile d tnye knpe..dah sjk azali+fitrah nye...tu jwpn yang dy bagi...ku rase cm nak hemppuuk2 je..haish

    ReplyDelete
  2. Hahaha. Geram kan? Alasan dia kononnya tipikal, tapi, adakah dia nak cakap memang Tuhan sengaja buat dia macam tu? Mesti ada sebab.

    ReplyDelete
  3. sbb nye mmg dah miang no nak cmtuh..haish

    ReplyDelete